Ένα από τα πράγματα που υποστηρίζονται με εμμονή σε αυτό to blog, είναι ότι οι όποιες θεωρητικές και φιλοσοφικές θέσεις αποκτούν αξία μόνο στο βαθμό που επιβεβαιώνονται από τη καθημερινότητα αυτού που τις υποστηρίζει. Το παράδειγμα αποτελεί το καλύτερο επιχείρημα, πόσο μάλλον όταν μιλάμε για ηγέτες. Και μια τέτοια χαρακτηριστική περίπτωση, αποτελεί η ο ιστορικός ηγέτης της Ινδίας Μαχάτμα Γκάντι.
Η φιλοσοφία για τον Γκάντι, είναι θέμα πρακτικό που εκφράζεται όχι μόνο με γραπτά κείμενα, αλλά με όλη την ανθρώπινη συμπεριφορά.
Μη βία δε σημαίνει υποταγή. Σημαίνει αντίθεση με όλες τις δυνάμεις της ψυχής στη δύναμη του τυράννου. Η αναζήτηση της αλήθειας αποκλείει τη χρήση βίας, γιατί ο άνθρωπος, καθώς δεν έχει τη ικανότητα να γνωρίζει την απόλυτη αλήθεια, δεν μπορεί να έχει το θάρρος και να τιμωρεί.
Ο Γκάντι πίστευε ότι κάθε εργασία έχει αξιοπρέπεια, ειδικά η χειρωνακτική, γι αυτό και ο ίδιος έδινε το παράδειγμα , κλώθοντας νήμα και φτιάχνοντας τα δικά του ρούχα, (φωτό). Το έκανε επίσης και για πρακτικούς οικονομικούς λόγους, δηλαδή για την καταπολέμηση της ανεργίας το χειμώνα και για τον αγώνα κατά της επιβολής των αγγλικών βιομηχανικών προϊόντων, αλλά και για μια επιστροφή στον ινδικό τρόπο σε όλες τις φάσεις της ζωής.
Ο Γκάντι ήταν βαθιά δημοκρατικός, γιατί πίστευε στην αξία του ατόμου. Κανείς δεν έχει δικαίωμα να κυβερνά χωρίς τη συγκατάθεση του λαού. Αλλά η δημοκρατία για αυτόν συνδυάζεται με την πειθαρχία. Ένας εκ φύσεως δημοκράτης είναι και εκ φύσεως πειθαρχημένος
Το κίνημα της πολιτικής ανυπακοής
"'Συ πρέπει να γίνεις η αλλαγή που επιθυμείς να δεις στον κόσμο", έλεγε.
Το κίνημα της πολιτικής ανυπακοής
"'Συ πρέπει να γίνεις η αλλαγή που επιθυμείς να δεις στον κόσμο", έλεγε.
Το 1920 οι Άγλλοι αποικιοκράτες αρνήθηκαν να κάνουν υποχωρήσεις στο θέμα της ανεξαρτησίας της Ινδίας και η χώρα παρέλυσε από το γενικό μποϊκοτάζ στο οποίο ο Γκάντι είχε καλέσει το λαό. Δημόσιοι υπάλληλοι παραιτούνταν, δικαστήρια και άλλες δημόσιες υπηρεσίες μποϊκοτάρονταν, μαθητές δεν προσέρχονταν στα σχολεία, ενώ απλοί πολίτες απέκλειαν δρόμους με καθιστικές διαμαρτυρίες και αρνούνταν να σηκωθούν, ακόμα και όταν τους ξυλοκοπούσε η αστυνομία. Ο Γκάντι συνελήφθη αλλά οι Βρετανοί αναγκαστήκαν να τον αφήσουν λόγω της μεγάλης του λαϊκής απήχησης. Παράλληλα, στα πλαίσια του αγώνα για αυτοδιάθεση της Ινδίας, όλο και περισσότεροι Ινδοί συμμετείχαν στο μποϊκοτάζ των βρετανικών αγαθών.
Στη διάρκεια του αγώνα για ανεξαρτησία, κάλεσε τους Ινδούς να αρνηθούν να πληρώσουν φόρους που είχαν επιβάλει οι Βρετανοί. Τότε πραγματοποιήθηκε και η περίφημη πορεία προς τη θάλασσα, κατά την οποία ο Γκάντι μαζί με χιλιάδες Ινδούς περπάτησαν 241 μίλια προς την αραβική θάλασσα για να παρασκευάσουν αλάτι αφαλατώνοντας το θαλασσινό νερό, διαμαρτυρόμενοι για το μονοπώλιο της Βρετανίας σε βασικά αγαθά, όπως το αλάτι.
Ο Μαχάτμα Γκάντι, 1869-1948 (Mohandas "Mahatma" Gandhi), υπήρξε μια μεγάλη πολιτική προσωπικότητα της Ινδίας, που εκδήλωνε τις βαθιές φιλοσοφικές του πεποιθήσεις στην πολιτική του δράση. Αφιέρωσε ολόκληρη τη ζωή του στους υψηλότερους σκοπούς: στην ανεξαρτησία της Ινδίας, στην ισότητα δικαιωμάτων των παριών, στην ειρήνη μεταξύ των ινδουιστών και των μουσουλμάνων.
Το κείμενο άντλησε στοιχεία από το Οι αγώνες του Μαχάτμα Γκάντι για την ανεξαρτησία της Ινδίας,του "Εξάντα" καθώς και από σχετικό αφιέρωμα της "Νέας Ακρόπολης".
Για βαθύτερο ψάξιμο, προτείνονται τα εξής :
- The GandhiServe Foundation – Mahatma Gandhi Research and Media Service (http://www.gandhiserve.org)
- Mahatma Gandhi - An Average Man http://www.tamilnation.org/saty/9805gandhi.htm) - Nadesan Satyendra
- The Official Mahatma Gandhi eArchive & Reference Library http://www.mahatma.org.in)
- http://download.meditation.org.au/mkGandhi.asp
4 σχόλια:
"Ειρήνη πέρα από τη καταννόηση"! Μια εντυπωσιακή άποψη του Γκάντι που αναφέρεται σε ένα τρίτο επίπεδο προσέγγισης:
Το πρώτο: Ανάγκη για "Ειρήνη", δεν είναι πάντα αυτονόητη!
To δεύτερο: Η γνώση των δεδομένων και ακόμα περισσότερο (και ποιοτικότερο!) η διευρυμένη ικανότητα καταννόησης (της υποκειμενικότητας του άλλου, της σχετικότητας της κατάστασης κοκ) παρέχει αντίστοιχα μεγαλύτερες δυνατότητες μιας ειρηνικής προσέγγισης.
Και το τρίτο: Το να προσφέρεις την ειρήνη πέρα από τη κατανόηση! Ακούγεται τόσο δύσκολο! Και προϋποθέτει ποια ακριβώς εσωτερικά χαρακτηριστικά?
(Αν μη τι άλλο, η θέση αυτή υπήρξε πάντα μια προσωπική άσκηση σε κάθε είδους ταραγμένες στιγμές. Και μόνο η ικανότητα επικάλεσης της, ορίζει τη δυνατότητα μιας πιο ψύχραιμης ματιάς!)
Συγχαρητήρια για το ιδιαίτερο ύφος των αναφορών σας!
Ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια αγαπητέ Nonblogger.
Η ποιότητα της φιλοσοφικής σκέψης του Γκάντι και κυρίως της πρακτικής εφαρμογής της στο πολιτικό πεδίο, ίσως είναι ανεπανάληπτη σε παγκόσμιο επίπεδο. Το θέμα βέβαια δεν είναι να τον μιμηθούμε αλλά να εμπνευστούμε και να ωθήσουμε τους ηγέτες σε όλους τους χώρους -όχι μόνο της πολιτικής- να κάνουν κάτι "ανάλογο" και στη χώρα μας.
Γεια σας Im νέα σε αυτή την ιστοσελίδα και θα ήθελα να πω ένα γεια. Αυτό μπορεί να είναι μια μεγάλη ιστοσελίδα και im ευτυχής μπήκα. Νέα σε αυτή χάρη στο blog για το καλωσόρισμα. Απλά ήρθε σε αυτό το υπέροχο blog και ήθελε να συστηθώ σε όλους. Αυτό είναι πραγματικά μια τέτοια εξαιρετική ιστοσελίδα.
Thanks for your good words.
You can do Gandhi's philosophical thinking with this meditation music from this site http://meditationmusic.world
Δημοσίευση σχολίου