Τρίτη, 24 Ιουλίου 2007

Αρχέτυπα & Σύγχρονο Μάρκετινγκ


Σύμφωνα με τον Γιουνγκ, τα Αρχέτυπα είναι Τύποι ψυχολογικής συμπεριφοράς οι οποίοι ωθούν τον άνθρωπο στην ανάλυση συγκεκριμένου είδους δράσης και στην έκφραση συγκεκριμένου στυλ ζωής. Αυτοί οι Τύποι ψυχολογικής συμπεριφοράς βρίσκονται εγγεγραμμένοι στο Συλλογικό Ασυνείδητο του Ανθρώπινου Είδους, μία περιοχή σχετικά σκοτεινή για την οποία λίγα πράγματα γνωρίζουμε με βεβαιότητα.

Ο Kent Wertime σε πρόσφατο βιβλίο του αναφέρει συγκεκριμένα Αρχετυπικά σύμβολα και έννοιες με τα οποία μπορεί να προσδεθεί επιτυχώς ένας ικανός αριθμός Προϊόντων – Υπηρεσιών, ακριβώς γιατί τα Αρχέτυπα αυτά δονούν έντονα τις εσωτερικές ψυχολογικές χορδές του Δυτικού Ανθρώπου σήμερα:

- Ο « Ήρωας» - «Hero» (Ένα Αρχέτυπο που έχει χρησιμοποιηθεί κατά κόρον σε όλες τις εποχές, από το έπος του Γκιλγκαμές και τα Ομηρικά έπη μέχρι τα σύγχρονα μυθιστορήματα και τις κινηματογραφικές ταινίες..
- Ο «Αντί-Ήρωας» - «Anti-Hero» (Ένα Αρχέτυπο που πιστεύουμε ότι ήρθε στην επιφάνεια κατά τη δεκαετία του ’60 όταν διάφορα κινήματα αμφισβήτησης αντιμετώπισαν κριτικά τα κίνητρα πίσω από τη δράση του «Ήρωα» προτείνοντας ένα εναλλακτικό Αρχέτυπο..
- Ο «Δημιουργός» - «Creator» (Επίσης, ένα ισχυρό Αρχέτυπο για κάθε εποχή. Και εδώ επίσης υπάρχει ένα μεταφυσικό στοιχείο).
- Ο «Κύριος της Αλλαγής» - «Change Master» και ο «Επαναστάτης- Μεταρρυθμιστής» - «Power Broker». (Ισχυρά Αρχέτυπα ήδη από την Αρχαιότητα. Ας θυμηθούμε εδώ τον Προμηθέα ο οποίος δίνει το πυρ στους ανθρώπους ερχόμενος σε ρήξη με τον Δία και αλλάζοντας τη ροή της Ιστορίας).
- Ο «Σοφός Γέροντας» - «Wise Old Man». (Εκφράζει είτε τον Ανώτερο Εαυτό μας κατά μια μυστικιστική θεώρηση ή τη συσσωρευμένη πείρα μιας κοινότητας προσωποποιημένη σ’ έναν γέροντα σοφό.).
- Ο «Νομοταγής», ο «Αφοσιωμένος σ' έναν σκοπό» - «Loyalist» (Και αυτό ισχυρό Αρχέτυπο, ιδιαίτερα στην εποχή της πολιτικής ορθότητας.).
- Η «Μητέρα της Καλοσύνης» - «Mother of Goodness» (Το Αρχέτυπο της γεμάτης καλοσύνη μητέρας ευαισθητοποιεί σε κάθε εποχή. Μπορεί επίσης να συμβολίζει τη Φύση σαν Μεγάλη Μητέρα όλων των πραγμάτων.

*Απόσπασμα από άρθρο του Δ. Μητρόπουλου στο Επιστημονικό Marketing

2 σχόλια:

elias είπε...

Ωραίο σχόλιο, ευστοχη θεματική και ως άνθρωπος της διαλεκτικής οικονομίας/ψυχανάλυσης, θα αξιοποιήσω ανάλογα αυτους τους συσχετισμους...
Επειδή έχετε όπως φαίνεται αναλυτικό και ταυτόχρονα συνθετικό πνέυμα, θα σας σύστηνα, κάποια συγγράματα/δοκίμια ,εκτός πλαισίου marketing/management/business,ακρως αποκαλυπτικά των προθέσεων του ανθρώπινου μυαλού και της χρησιμότητας του να κερδίζουμε κατανοώντας, και οχι να πλουτίσουμε χωρίς να το καταλαβαίνουμε..
1) Περί χρήματος,του Βίντερμαν
2) Το πουγκί και η ζωή, του ΛεΓκοφ
3) Ο Αναρχικός Τραπεζίτης,του Πεσσόα
4) Η Κοινωνία Δημιουργός Θεών,κεφ. Το χρημα ως Πάθος και Αναπαράσταση, του Μοσκοβιτσί
και φυσικά 5) The philosophy of Money,του Ζίμμελ..
Εκεί θα ανακαλύψεις αρχετυπα και συσχετίσεις που αφορούν τόσο τις ενασχολήσεις μας( νευροοικονομικα και νευρομαρκετιγκ με απασχολούν σχεδόν καθημερινά) όσο και την φιλοσοφία μας εντός ή εκτός αγοράς εργασίας..
Αυτές οι εσωτερικές χορδές της ανθρώπινης υπόστασης έχουν ελάσματα,ελατήρια και αξίζει να κεντρικοποιήσουμε στο θέμα της συναλλακτικής και εν γενει οικονομικής συμπεριφοράς του ανθρώπου, το ζήτημα της νοηματοδότησης που κάνει καθένας μας για έννοιες λεπτών αλλά κρίσιμων διαφορών( χρήμα/πλούτος/κέρδος/περιουσία/επιτυχία)
Στα σεμινάρια και στα μαθήματα πωλήσεων,οργανωσιακής συμπεριφοράς,βελτίωσης αποδοτικότητας,μαρκετιγκ και γενικά στον επιμορφωτικό κόσμο των επιχειρήσεων ,οφείλουμε να εισάγουμε φιλοσόφία και ψυχανάλυση ως συνδετικους κρίκους στο να ευημερούμε χωρίς άλλοι να δυστυχούν:κοινώς, να κερδίζουν οι επιχειρήσεις και τα στελέχη, χωρίς να χάνουν οι πελάτες,οι καταναλωτές
Βασικό στοιχείο στην συγχρονη οικονομία αποτελεί η κατανόηση ατομικών προτιμήσεων και επιλογών, συνεπώς η ανάλυση αυτών των αρχετυπικών χαρακτηριστικών του ανθρώπου..
Η Νευροοικονμία εχεί τεθεί στην υπηρεσία του καπιταλισμού νευρομαρκετιγκ) αλλά και στην υπηρεσία της ιατρικής..Τί χρώμα ετικέτας στο αναψυκτικό μου θα βάλουν οι εταιρείες, μπορούν να το δούν απο τα κέντρα αντανακλαστικών νευρωνων του εγκεφάλου μας, αλλά και πώς θα αντισταθούμε σε περιττές αγορές και σε παραπλανήσεις,αρα δεν θα νιώθουμε θύμτα, παλί μέσα στους νευρώνες μας είναι κωδικοποιημένο..

Κόβοντας Δρόμο είπε...

Αγαπητέ elias,ευχαριστώ για τα καλά λόγια και το πυκνό σχόλιο. Τις επόμενες μέρες θα ρίξω μια ματιά στα βιβλία κα στη θεματική που προτείνεις και θα επανέλθω. Προς το παρόν πρόσθεσα δικό σου κείμενο στα "Άρθρα"